poniedziałek, 15 września 2014

Kawowiec / Coffee cake


Scroll down for English

Moja przyjaciółka, Ula, dała mi kiedyś zadanie. Poprosiła mnie, żebym wymyśliła dla niej ciasto. Oczywiście był haczyk, bo ciasto miało szereg wymagań. Miało to być ciasto kawowe, ale z prawdziwą kawą, a nie rozpuszczalną. Miało też być bez kremów i polew. Takie ciasto do kawy. No i oczywiście powinno się je robić szybko i łatwo. Wszystkie ciasta, do których dodawałam zaparzone espresso, traciły swój aromat podczas pieczenia, więc zadanie okazało się wyzwaniem. Trochę myślałam nad tym ciastem i w końcu wymyśliłam. Do ciasta dodałam świeżo i bardzo drobno zmieloną kawę. Za pierwszym podejściem dodałam za mało proszku do pieczenia i nie wyrosło tak ładnie jak chciałam. Ale w smaku było dokładnie takie jakie chciałam. Moi testerzy zgodnie mówili, że jest kawowe. Za drugim razem robiłam je w pośpiechu i zapomniałam dodać jajek, więc ciasto pięknie opadło. Ale do trzech razy sztuka. Za trzecim razem wyszło idealnie.


Składniki:
·         niecałe ½  szklanki mleka (100ml)
·         1 szklanki cukru
·         3 łyżki bardzo drobno zmielonej kawy
·         125g masła
·         3 jaka
·         1 szklanka mąki
·         2 łyżeczki proszku do pieczenia
·         1 łyżka rumu

Zagotować mleko z masłem i cukrem i odstawić do ostygnięcia. Kiedy masa będzie zimna dodać jajka, rum, przesianą mąkę, proszek do pieczenia i kawę i zmiksować wszystko na gładką masę. Keksówkę o pojemności ok. 1,5 l wysmarować masłem, oprószyć mąką i wypełnić masą. Piekarnik rozgrzać do 180°C. Ciasto piec przez 45 min.

Smacznego!





In English:

My friend, Ula, gave me one day a task. She asked me to invent for her a cake. Of course there was a hidden catch, because the cake had a number of requirements. It was suposed to be a coffee cake, but with the real coffee, not instant. It should have no creams or toppings. Type of a cake you eat while drinking your midday coffee. And of course it should be quick and easy to prepare. All cakes with brewed espresso lose its flavor during baking, so the task proved to be challenging. A little thought on the cake, and finally I came up with solution. To the dough I added fresh and very finely ground coffee. In first attempt I added too little baking powder and the cake didn’t grew up as nicely as I wanted. But the taste was exactly as I imagined it to be. My testers said it was really coffee cake. The second time I was preparing it in a hurry and I forgot to add eggs, so the cake beautifully collapsed. But the third time was lucky and the cake came out perfectly.


Ingredients:
·         100 ml milk
·         1 cup sugar
·         3 tablespoons of very finely ground coffee
·         125g butter
·         3 eggs
·         1 cup flour
·         2 teaspoons baking powder
·         1 tablespoon rum

Boil milk with butter and sugar and set aside to cool. When the mixture is cold add eggs, rum, sieved flour, baking powder and coffee and blend everything until smooth. Grease the form of capacity about 1.5 l with butter, sprinkle it with flour and pour the pastry in the form. Preheat the oven to 180°C and bake the cake for 45 minutes.


Enjoy!

6 komentarzy:

  1. narobiłas smaka na to ciacho :) uwielbiam wszystko co kawowe :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Chyba musze sobie zapisac ten przepis:-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo lubię ciasta kawowe :)

    OdpowiedzUsuń
  4. oo wydaje się być dość prostym ciastem do wykonania. Zobaczymy jak pójdzie mi w weekend przy jego pieczeniu :D

    OdpowiedzUsuń
  5. Mmmm aż się prosi żeby spróbować, mam inspiracje na najbliższe ciasto. Dobrą kawą też nie pogardzę. Może spróbujecie sobie https://www.cafesilesia.pl/pol_m_KAWA_WSZYSTKIE-MARKI_KAWA-MESETA-195.html i pysznej kawy meseta?

    OdpowiedzUsuń
  6. Aby taki kawowiec miał naprawdę dobry smak chyba trzeba zadbać o dobrą kawę do wykonania go. Gdzie kupowałaś swoją? Ja myślę o tym, aby zrobić większe zakupy w sklepie: https://blueberryroasters.pl/ . Ma dobre opinie i własna palarnię kaw, więc powinna być dobra.

    OdpowiedzUsuń