niedziela, 22 grudnia 2013

Wieniec cynamonowy / Cinnamon wreath


Scroll down for English

Kiedy przychodzi grudzień, mróz szczypie w policzki i wszystko wokół pachnie zbliżającymi się Świętami, razem z moimi koleżankami z fitnessu robimy świąteczne spotkanie. Tradycja trwa dopiero dwa lata, ale na pewno będzie trwała długo. Na spotkanie każda z nas przygotowuje coś do jedzenia. Tym razem Agnieszka zrobiła  pierogi, Kasia – postną kapustę z grzybami, druga Agnieszka śledzia pod pierzynką, Ula – rybę po grecku, a Sveta - rosyjski deser z bezami. Ja długo się zastanawiałam co przygotować i w końcu wymyśliłam – wieniec cynamonowy. Oczywiście nigdy wcześniej go nie robiłam, ale wydawał mi się podobny do bułeczek cynamonowych, które robię w domu co jakiś czas, więc była duża szansa, że się uda. Co prawda przeplatanie wieńca okazało się trochę trudniejsze niż myślałam, ale efekt był świetny. W końcu nie ma to jak eksperymenty i próbowanie nowych rzeczy. Tak więc miałyśmy pyszne wigilijne spotkanie, po którym oczywiście będziemy musiały wyskakać się na fitnessie.


Składniki na ciasto:
·         ½ szklanki mleka
·         25 g świeżych drożdży
·         1 łyżka cukru
·         2 szkl. mąki
·         szczypta soli
·         2 łyżki masła
·         1 żółtko

Składniki na nadzienie:
·         4 łyżki masła
·         4 łyżki cukru
·         3 łyżki cynamonu

Mleko podgrzej, tak aby było ciepło. Dodaj do niego drożdże i łyżkę cukru, wymieszaj o odstaw na kilka minut, żeby drożdże zaczęły działać. Masło rozpuść i wymieszaj z drożdżami, przesianą mąką, solą raz żółtkiem. Zagnieć ciasto, włóż do miski, przykryj ściereczką i odstaw w ciepłe miejsce do wyrośnięcia na około 1 godzinę. W tym czasie ciasto powinno urosnąć. Wyrośnięte ciasto rozwałkować na kształt prostokąta o grubości ok. ½ cm.
Masło do nadzienia rozpuścić. Posmarować nim całą powierzchnię rozwałkowanego ciasta, a następnie posypać cukrem wymieszanym z cynamonem. Ciasto zrolować wzdłuż dłuższej krawędzi. Wałek ciasta przeciąć wzdłuż na pół. Oba końce ciasta spleść ze sobą jak warkocz, rozciętymi częściami do góry, ułożyć w kształt okręgu i zlepić końce. Ułożyć ciasto na papierze do pieczenia i piec w piekarniku nagrzanym do 180°C przez 30-35 min. Ciasto powinno ładnie zbrązowieć. Wieniec najlepszy jest w dniu pieczenia.

Smacznego!

 



In English:
When December comes, frost nips at cheeks and everything around smells Christmas, together with my friends from fitness we arrange Christmas meeting. This tradition lasts for only two years, but for sure it will last for long. For the meeting, each of us prepares something to eat. This time Agnieszka made dumplings, Kasia - fried cabbage with mushrooms, second Agnieszka -  herring, Ula - fish in vegetables, and Sveta - Russian dessert with meringues. For long time I was thinking  what to prepare, and finally I came up with cinnamon wreath. Of course, I’ve never done it before, but it seemed to me like cinnamon rolls that I make at home from time to time, so there was a good chance that I will succeed. Although braiding parts of the dough turned out to be a little more difficult than I thought, the effect was great. In the end, there's nothing better than experimenting and trying new things. So we had a delicious Christmas meeting, after which we will have to sweat it out on fitness classes of course.

Ingredients for the dough :
       ½ cup milk
       25g fresh yeast
       1 tablespoon sugar
       2 cups flour
       pinch of salt
       2 tablespoons butter
       1 egg yolk

Ingredients for the filling:
       4 tablespoons butter
       4 tablespoons of sugar

       3 tablespoons of cinnamon

Heat the milk so that it is warm. Add to the yeast a tablespoon of sugar, mix with milk and set aside for a few minutes, so that the yeast began to work. Melt butter and mix with yeast, sieved flour, salt and egg yolk. Knead the dough, put into a bowl, cover with a cloth and leave in a warm place to rise for about 1 hour. At this time, the dough should grow . When dough is done, roll it out into a rectangle with a thickness of about ½ cm.
Melt the butter for filling, grease the entire surface of the rolled-out dough, then sprinkle with sugar mixed with cinnamon. Roll dough along the long edge and cut it in half lengthwise. Braid both ends of the dough, with cut up the parts. Arranged the dough in the shape of a circle and stick the ends together. Place the dough on the baking paper and bake in the oven at 180°C for 30-35 min. The dough should be nicely browned. Cinnamon wreath is the best on the day of baking.

Enjoy!

Przepis: Codziszjemnasniadanie.pl

14 komentarzy:

  1. Mogłabym tak siedzieć i wgapiać się w twój piękny wieniec ,wspaniale wygląda.

    OdpowiedzUsuń
  2. Cudowny wieniec, cudowne zdjęcie. Już sobie wyobrażam jak smakuje. Aaaaa *.*

    OdpowiedzUsuń
  3. Wieniec wygląda tak apetycznie że szkoda by mi było naruszać tę misterną konstrukcję :)
    Szczęścia w Nowym Roku!

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie wgapiać się, nie marzyć... tylko do kuchni marsz! Ja dwa zrobiłam wg tego przepisu... sa super i Mega... i takie aromatyczne... Opędzlowałam juz pół prawie jednego... a co tam! Pyyycha! Dzięki za przepis, a ja jeszcze dodatkowo ukręciłam jedną szklankę cukru pudru z sokiem z 1 cytryny i posmarowałam gdy troszke przestygły wieńce. Wyglądaja zimowo! A mój synek 17,5 miesięczny mi pomagał w kuchni... wylizywał mase cynamonową z garnka!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No to bardzo się cieszę! A pomoc synka na pewno była przeżyciem nie do zastąpienia :)

      Usuń
  5. fajnie to wygląda :) żal byłoby nie zapisać

    OdpowiedzUsuń
  6. O, aż ślinka cieknie. Trzeba zapisać taki przepis. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  7. Wow, twój cynamonowy wieniec wygląda wspaniale i jestem pewna, że tak samo smakuje. Już zapisałam przepis i zaraz będzie próba. Ach namąciłaś mi w głowie. Mniaaam...

    OdpowiedzUsuń
  8. Wspaniale wygląda, rzadko piekę słodkości ale ten przepis zanotowałam.

    OdpowiedzUsuń
  9. Przez te cudne zdjęcia wręcz czuję zapach i smak tej wspaniałości.

    OdpowiedzUsuń
  10. Uwielbiam cynamon, ciasto wygląda rewelacyjnie, przepis dodaję do mojej listy łakoci.

    OdpowiedzUsuń