czwartek, 19 kwietnia 2012

Brownie w jajkach / Brownie in eggshells


To już ostatni z wielkanocnych przepisów na ten rok. Tym razem postanowiłam zaszaleć i zrobić coś nietypowego. Przynajmniej w nietypowej formie. A dokładniej - jajko niespodziankę. Ciężko było utrzymać w tajemnicy zawartość jajek i niestety kilka osób odkryło co robię. Ale dla pozostałych niespodzianka się udała. I o to chodziło!
Wydmuszki zaczęłam przygotowywać tydzień wcześniej, a mając już te nietypowe formy do wypieku, pracy nie miałam dużo. Chociaż całość jest rzeczywiście czasochłonna. Polecam wszystkim, którzy lubią wyzwania. I niespodzianki. Tak jak ja.



Składniki na wydmuszki:
·         14 jajek
·         sól
·         olej

Składniki na brownie:
·         200g gorzkiej czekolady
·         120g miękkiego masła
·         3 jajka
·         1 szklanka cukru
·         szczypta soli
·         1 szklanka mąki pszennej
·         3 łyżki kakao

WYDMUSZKI
Wydmuszki można przygotować kilka dni wcześniej, bo zajmuje to trochę czasu, a poza tym będą miały czas, żeby dobrze wyschnąć.
W każdym jajku robimy z jednej strony niewielki otwór. Świetnie sprawdza się tu korkociąg. Trzeba uważać, żeby kruszące się skorupki nie wpadły do jajka. Otwór powinien być na tyle duży, żeby zmieściła się  kocówka szprycy lub rękawa cukierniczego. U mnie była to średnica ok. 6 -8 mm. Kiedy uznamy, że otwór jest już dobry wkładamy do jajka wykałaczkę i mieszamy żółtko z białkiem, żeby łatwiej wypłynęło. Zawartość jajek wylewamy do miseczki, możemy ich użyć do zrobienia jajecznicy albo ciasta. Zrobienie pierwszych jednostronnych wydmuszek zajęło mi trochę czasu, ale z każdą następną radziłam sobie coraz lepiej.
Gotowe wydmuszki dokładnie myjemy i płuczemy w środku, a następnie wkładamy do solanki (100g soli na 1 litr wody), tak żeby wypełniła skorupki także w środku. Po 30 min. wyjmujemy wydmuszki, dokładnie płuczemy i zostawiamy do wyschnięcia otworkami do dołu. 
Do każdej suchej wydmuszki wlewamy łyżeczkę oleju i potrząsając rozprowadzamy tak, żeby pokrył całe wnętrze skorupki. Resztki oleju wylewamy. Do formy na muffinki wkładamy wydmuszki otworami do góry. Żeby stały pionowo, użyłam zgniecionej folii aluminiowej, która zablokowała jajka.

BROWNIE
Czekoladę rozpuszczamy z masłem na parze i zostawiamy do przestygnięcia. Jajka miksujemy z cukrem na puszystą masę. Dodajemy przestudzoną czekoladę i miksujemy. Dodajemy mąkę przesianą z solą i kakao i mieszamy łyżką, aż powstanie gładka masa. Gotową masę przekładamy do rękawa cukierniczego i wypełniamy wydmuszki do 2/3 wysokości. Jeżeli damy za mało ciasta, jajka będą ścięte od góry. Jeżeli damy za dużo, ciasto wypłynie na skorupki, ale wtedy łatwo się go pozbędziemy po prostu odrywając zbędne kawałki, kiedy ciasto jest jeszcze ciepłe. Brownie pieczemy 15-20 min. w temp. 180°C.
Upieczone jajka obieramy albo podajemy w skorupkach, żeby każdy sam obrał swoje jajko niespodziankę.

Smacznego!





Przepis: Lawendowy Dom

7 komentarzy:

  1. Są cudowne! Taką niespodziankę mogłabym sama dostać. ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Widziałam ten przepis przed świętami - uznałam go za świetny, ale ryzykowny. Teraz widzę, że nie było się czego bać i powinnam żałować :)

    OdpowiedzUsuń
  3. martynok, no risk, no fun ;)
    polecam jednak użyć białych jajek, to będą fajnie kontrastować z ciemnym kolorem brownie :)

    OdpowiedzUsuń
  4. pyszności! :) zapraszam na szybkozjesc.pl

    OdpowiedzUsuń