niedziela, 2 października 2011

Tarta tatin / Tarte tatin


Wiele słyszałam o tarcie tatin. I zawsze się zastanawiałam, co może być tak zachwycającego w czymś, co jest odwróconą szarlotką. Będąc w Paryżu wybrałam się z przyjaciółkami na lunch. Kiedy w karcie zobaczyłam tartę tatin, po prostu nie mogłam wybrać niczego innego. Ciasto było ciepłe, podane z gęstą kwaśną śmietaną (czego zupełnie się nie spodziewałam), która przełamywała słodki smak karmelizowanych jabłek. Była pyszna! Później próbowałam jeszcze innych tart tatin, ale ideałem pozostała ta pierwsza.
Od tamtej pory nosiłam się z zamiarem zrobienia mojej własnej odwróconej tarty. W końcu nadarzyła się okazja. Urodzinowa okazja. No i jest –  moja własna tarta tatin! Do ideału jej brakowało (chyba za bardzo wzięłam sobie do serca karmelizowanie jabłek i trochę za długo przetrzymałam je na patelni), ale była bardzo smaczna.


Składniki na kruche ciasto:
·         150 g mąki
·         25 g cukru
·         100 g  zimnego masła
·         1 jajko

Składniki na jabłka:
·         4 jabłka
·         40 g masła
·         100 g cukru

Mąkę i cukier wysypać na stolnicę. Masło pokroić nożem na małe kawałeczki w mące i cukrze. Dodać jajko i szybko zagnieść ciasto. Kruche ciasto nie lubi ciepła i ciepłych dłoni. Uformować kulkę i włożyć ciasto do zamrażalnika na około 30 min.

Jabłka umyć, obrać i pokroić na ćwiartki. Masło rozpuścić z cukrem na patelni (około 20 cm średnicy z metalową rączką, żeby można było wstawić ją do piekarnika). Kiedy zacznie się karmelizować ułożyć na patelni jabłka „brzuszkami” do góry. Obsmażyć jabłka w karmelu aż będą złociste, najpierw z jednej, a potem z drugiej strony. Jabłka nie muszą być miękkie, bo i tak dojdą w piekarniku.

Wyjąć ciasto z zamrażalnika, rozwałkować na okrągły placek wielkości patelni, a  następnie przykryć jabłka ciastem. Piec w temperaturze 200°C przez 20 minut, a następnie zmniejszyć temperaturę do 160°C i dopiekać jeszcze przez 20 minut.

Po wyjęciu tarty z piekarnika przykryć patelnię dużym talerzem i szybkim ruchem odwrócić do góry nogami. Tarta odchodzi raczej ładnie. Gotowe! Podawać z gęstą kwaśną śmietaną.

Smacznego!


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz