poniedziałek, 8 sierpnia 2011

Chleb żytni na zakwasie / Rye sourdough bread



Zawsze chciałam upiec chleb. Taki idealny ciemny i zdrowy chleb. Moje pierwsze podejście do wypieku własnego pieczywa w wieku nastoletnim skończyło się niesłonymi i białymi, mimo że miały być ciemne, bułeczkami. Szybko to ostudziło mój zapał. Teraz postanowiłam podejść do sprawy profesjonalnie i ambitnie. Dlatego zaczęłam od zakwasu. Przez siedem kolejnych dni dokarmiałam go i dbałam, żeby dobrze wyrósł (według tego przepisu). A potem upiekłam chleb. Wyszedł dokładnie taki jak chciałam. Ciemny, klejący się do noża i ciężki - ważył aż 3kg. Właśnie taki chleb mi się marzył. Taki chleb, posmarowany masłem, zjadam z ogromną przyjemnością, zawsze kiedy odwiedzam dziadków. Oczywiście dostaję pół bochenka na wynos, bo od babci nigdy nie wychodzi się z pustymi rękami.
 
Zaczyn:
·         100 g aktywnego zakwasu żytniego (żeby zakwas był aktywny należy go dokarmić, najlepiej dzień wcześniej)
·         100 g ziaren słonecznika
·         25 g siemienia lnianego
·         1 łyżka soli
·         250 ml wody

Pozostałe składniki:
·         320 g mąki żytniej razowej
·         150 g mąki pszennej
·         1 łyżka miodu
·         10 g świeżych drożdży
·         240 ml wody
Składniki zaczynu wymieszać i pozostawić na noc w temperaturze pokojowej.

Drożdże rozpuścić w wodzie, połączyć z zaczynem, dodać pozostałe składniki (ja przesiewam mąkę pszenną) i wyrabiać ciasto przez kilka minut. Następnie przykryć ściereczką i zostawić do wyrośnięcia na około godzinę. Ciastem wypełnić keksówkę, posmarowaną olejem i posypaną mąką, i ponownie pozostawić do wyrośnięcia na około 40 min, tak żeby forma była wypełniona prawie po brzegi.
Chleb wstawić do piekarnika nagrzanego do 210°C, po 10 minutach zmniejszyć temperaturę do 180°C i piec jeszcze przez 40 min.

Smacznego!





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz